Mitä on meneillään?

Blogissani kommentoin ajankohtaisia yhteiskunnallisia tai muita asioita.

28.1.07

Ohjeiden viidakossa

Olen vuosien ajan kamppaillut sähkölaskujen kanssa ymmärtääkseni edes jotain sähkölaskutuksen mystiikasta. Nyt jälleen Fortumin kanssa solmittu Takuu -sopimus tuli katkolle. Ajattelin pakottaa itseni ymmärtämään ja analysoimaan tarkasti kannattiko sopimus solmia vai ei. Eri muotoisia papereita oli kolme kappaletta. Tarjolla oli vaihtotakuuta ja Kesto -sopimusta. Jostakin edellisestä laskusta löysin taloutemme vuosikulutuksen. Päädyin jatkamaan entisenlaista sopimusta, kun olin tarkistanut Helsingin Energian kotisivuilta niiden hinnat. Aikaisemmin Helsingin Energian kanssa ollut sopimus oli Fortumiin nähden vielä mystisempi hinnoiltaan ja laskutukseltaan. Mistä löytyisi helpot ja ymmärrettävät ohjeet sähkölaskuun? Kovasti kansalaisten pitäisi vertailla hintoja ja kilpailuttaa sähköntuottajansa. Pelkästään laskujen lukeminen on niin ärsyttävää, että minusta ei ainakaan löydy puhtia enempään.

Sähkölaskun lukeminen on yhtä tylsää puuhaa kuin Elisan puhelinlaskun selvittäminen. Elisakin tarjoaa jos jonkinlaista sopimusta ja suoltaa lisää entisten lisäksi. Erittäin tylsää saada kolmekin Elisan laskukirjettä samana päivänä. Yritin painaa mieleeni, että jälleen maaliskuussa tulee lisää jonkinlainen aloitusmaksu. Viikko sitten saapunut liian vähäisestä laskutuksesta johtunut lisälasku oli jo piste iin päälle näiden laskujen runsauteen.

Harmittaa, ettei näiden jokapäiväiseen elämään liittyvien laskujen kanssa voi tehdä samoin kuin mainosten kanssa. Postiluukusta tulee mainoskirjeitä, jotka nähtävästi tarjoavat suuria voittoja "juuri minulle", kyllä- ja ei- kirjekuoria sekä pika-arvontoja yms. En enää pilaa päivääni avaamalla ko. kirjeitä. Vien ne roskiin niin pian kuin mahdollista - avaamattomina.