Mitä on meneillään?

Blogissani kommentoin ajankohtaisia yhteiskunnallisia tai muita asioita.

15.1.07

Hiljainen tieto

Hiljaisen tiedon merkityksestä puhutaan paljon. Kasvatustieteen alalla ennen joulua tohtoriksi väitellyt luokanopettaja Auli Toom pyrki määrittelemään opetuksessa esiintyvää hiljaista tietoa videoimalla opetusta helsinkiläisissä kouluissa. Opetustilanteissa hiljainen tieto auttaa selviämään monista yllättävistä ja hankalista tilanteissa luokkahuoneessa. Hiljaisen tiedon avulla opettaja rakentaa ja ylläpitää suhdettaan oppilaisiin. Hiljainen tieto liittyy kokemukseen, on luonteeltaan henkilökohtaista ja tilanteista riippuvaa - hiljainen tieto on viisautta.

Hiljainen tieto (tacit knowledge) eroaa käsitteellisestä (eksplisiittisestä) tiedosta siinä, että se on sidottu kiinteästi ihmisen toimintaan, menettelytapoihin, rutiineihin, ihanteisiin, arvoihin ja tunteisiin. Hiljaista tietoa on eniten ikäihmisillä, luonnollisesti. Kokemus antaa varmuutta selvitä tulevistakin tilanteista. Määrittelisin tämän maailmalla jylläävän blogi-innostuksen liittyvän mm. siihen, että hiljainen tieto halutaan siirtää näkyväksi.